...pentru cei care nu stiu istoricul frumosului drum, m-am gandit sa inserez cateva detalii mai jos:
Transfagarasanul este drumul printre muntii Fagarasului, ce incepe din localitatea Bascov, judetul Arges si se termina in apropierea localitatii Cartisoara, judetul Sibiu. Cu o lungime de aproximativ 152 Km, parte a DN 7C, drumul face legatura intre cele doua provincii istorice Muntenia si Transilvania.
Pentru constructia Transfagarasanului existau schite si planuri realizate inainte de 1960 care contineau detaliile unui drum printre muntii Fagarasului. Proiectul a fost abandonat deoarece bugetul de atunci nu suporta o asemenea cheltuiala, dar ideea a fost reluata dupa finalizarea lucrarilor la hidrocentrala de la Vidraru.
Dupa invazia Cehoslovaciei, in anul 1968, s-a pus problema unui drum strategic, dar in zona muntilor Cernei si Mehedintului. In aceasta perioada, Nicolae Ceausescu a descoperit planurile initiale si a hotarat construirea unui drum cu o singura banda care sa asigura preluarea masei lemnoase a padurilor Fagarasilor si o ruta intre sudul si centrul tarii.
Lucrarile au demarat in decembrie 1969, din ambele capete: de la sud- genistii din cadrul Regimentului 1 Ramnicu Valcea, iar de la nord cei de la Regimentului 52 Alba Iulia. Acestora li s-au alaturat lucratori civili atrasi in special de salariu destul de consistent pe vremea aceea, de aproximativ 6000 de lei.
In anul 1971, Ceausescu a schimbat planurile si drumul a devenit un drum national cu doua benzi, iar zona muntilor Fagaras ar fi trebuit sa devina o statiune a sporturilor de iarna cu peste 100 km de partii de schi , partii de bob, patinoare si hoteluri. Proiectul s-a impotmolit cauza fiind lipsa acuta de fonduri sau indreptarea acestora catre alte lucrari considerate la acelt timp de stricta necesitate . Drumul ce unduia pe langa crestele Fagarasilor inghitise bani cu lopata.
In partea sudica drumul a fost construit pe drumurile forestiere care existau deja in jurul lacului, iar pe Valea Caprei era amenajat un drum forestier de aproximativ 10 km. Lucrarile trebuiau finalizate in 1973, dar conditiile meteo nefavorabile si greutate traseului au amanat finalizare cu 1 an.
Drumul a fost finalizat pe 20 septembrie 1974, la inaugurare fiind prezent si Ceausescu. Initial, ruta alpina avea sa poarte numele sau, dar acesta a refuzat si astfel numele acesteia a devenit Transfagarasan.
A urmat asfatlarea drumului, care a durat 4 ani, ruta de azi asa cum o stim noi fiind finalizata in anul 1980. Constructia drumului a cerut si jertfe omenesti atat din partea militarilor, cat si a civililor. Datele oficiale vorbesc despre 40 de oameni care si-au dat viata pentru construirea Transfagarasanului. In memoria acestora si a celor care au participat la constructia rutei s-au construit doua monumente Poarta Genistilor (coata 1200) si Poarta Întâlniri (cota 1600).
Cea mai inalta altitudine la care ajunge drumul este de 2042 metrii (in zona tunelului de la Balea), fiind situat dupa Transalpina care are o altitudine maxima de 2145 metrii. Drumul are 833 de podete si 28 de viaducte.
.....material preluat partial de pe site-ul http://www.transfagarasan.info
Transfagarasanul si Lacul Balea vor fi mereu un important punct de atractie atat pentru romani cat si pentru straini. De fiecare data cand poposesti acolo, peisajul pare sa iti taie respiratia si merita sa iti petreci acolo macar cateva ore.
Pentru amatorii de sporturi extreme, exista varianta tirolienei contra sumei de 15 lei si 10 secunde de fericire...
Eu obisnuiesc ca macar o data pe an sa fac o vizita maretului munte...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu